ولنتاین چیست و چه روزی است؟

ولنتاین چیست و چه روزی است

ولنتاین یا روز عشق یک روز به خصوص به منظور عشق ورزیدن و دادن کادو به دوستان و آشنایان است. ولنتاین در تقویم میلادی و شمسی دارای یک روز مشخص و معین در سال می باشد. برای این روز داستان های گوناگونی مطرح شده است که هر کدام دارای تاریخچه خاص خود می باشند. البته می توان گفت مهم ترین عامل در روز ولنتاین بهانه ای برای عشق ورزیدن و نشان دادن عشق خود به دیگران با دادن کادو به آن ها است.  کادوهای مختلفی برای روز عشق وجود دارد که افراد می توانند بر اساس سلیقه یکی از آن ها را انتخاب کنند. هر چند کادو های روز عشق معمولا در بسته بندی های و پک های خاص به نام پک ولنتاین هدیه داده می شود که در ادامه به آن ها پرداخته می شود.

ولنتاین چیست و چه روزی است؟

 ولنتاین یا روز عشق در 14 فوریه هر سال یا همان 25 بهمن ماه در سال های عادی و 26 بهمن ماه در سال های کبیسه است. از این رو با توجه به تقویم، روز ولنتاین 1401 و روز ولنتاین 1402 در روز 25 بهمن ماه می باشد. این روز یک بهانه برای جشن گرفتن و داشتن اوقات خوش همراه با عشق و علاقه است. در این روز عشاق به یکدیگر گل، شکلات و دیگر موارد را هدیه می دهند.

هرچند تاریخچه و داستان های گوناگونی برای ولنتیان وجود دارد ولی ایجاد یک بهانه به منظور با هم بودن و ابراز عشق و علاقه می تواند اصلی ترین دلیل روز عشق باشد. البته مانند دیگر جشن ها و آداب سنتی که وجود دارد روز ولنتاین دارای شرایط خاص نمی باشد ولی می توان برای آن هدیه دادن را به عنوان یکی از آداب روز ولنتاین در نظر گرفت در این روز می توان به کسانی که دوست دارید، کارت هدیه، گل، عروسک و مواردی از این دست هدیه دهید.

تاریخچه روز عشق

معنی ولنتاین به فارسی

با وجود مطرح بودن و برجسته بودن روز ولنتاین نمی توان آن را به عنوان فقط یک کلمه در نظر گرفت. وجود یک آداب و رسوم و فرهنگ به همراه تاریخچه این روز باعث معنا پیدا کردن این روز شده است. از این رو فقط می توان بر اساس مفهوم این روز یک معادل برای آن به نام روز عشق در نظر گرفت. البته ریشه کلمه ولنتاین نیز از روی یک کشیش مسیحی به نام سن ولنتاین گرفته شده است. پس در فارسی به دلیل عدم ترجمه نام ها می توان آن را مستقیما به صورت روز ولنتاین نیز استفاده نمود.

داستان واقعی ولنتاین

برای روز ولنتاین داستان های گوناگونی وجود دارد. این داستان ها شامل کمک های خیرخواهانه کشیش مسیحی سن والنتینوس که یک کشیک کاتولیک در قرن سوم (269 بعد از میلاد) می باشد. البته این موارد پس از نامگذاری روز ولنتاین و بر اساس مشابهت اسمی ایجاد شده است. از این رو مسیحیان و علاقه مندان به تاریخ پس از برجسته شدن روز عشق به دنبال داستان های آن در تاریخ گشته اند. از این رو آن ها به سه داستان که در آن قدیسی به نام ولنتاین وجود دارد، رسیده اند. این داستان ها هر کدام دارای پیشینه تاریخی بوده و نمی توان هر داستان را بر دیگر داستان ها برتری داد. این داستان ها شامل داستان سن ولنتاین و سربازان مجرد، سن ولنتاین و کلودیوس دیکتاتور، کمک به زوج مسیحی در بند و در نهایت ایجاد یک پوشش برای تغییر جشن های باستانی دانست.

سن ولنتینوس و سربازان مجرد

همانطور که گفته شد داستان های گوناگونی بر اساس شواهد و اسناد تاریخی در مورد روز ولنتاین وجود دارد. هر چند که نمی توان اصلی ترین داستان را برای این روز در نظر گرفت ولی هر کدام از این داستان ها خود زیبایی و از خود گذشتگی را به همراه دارند. در قرن سوم پس از میلاد پادشاهی به نام کلودیوس دوم با مشاهده رفتار افراد مجرد که دارای بهره وری بالاتری در جنگ می باشند، تصمیم گرفت ازدوج را برای آن ها غیر قانونی اعلام کند. از این رو این سربازان حق ازدواج نداشتند. سن ولنتاین با مشاهده این رفتار بشدت آن را نکوهش می کرد. از این رو در صدد کمک به این سربازان بر آمد.

سن ولنتاین برای کمک به این سربازان در روز عشق به صورت پنهانی سربازان عاشق را به عقد یکدیگر در می آورد. خیلی از مورخین بر این عقیده هستند که این عقد در روز 14 فوریه اتفاق افتاده است. هر چند داستان این رشادت به اینجا ختم نمی شود. با مطلع شدن کلودیوس از این داستان اقدام به دستگیری سن ولنتاین نمود. و پس از آن او را اعدام نمود. بعضی دیگر از مورخین بر این عقیده هستند که روز 14 فوریه روز اعدام این کشیش است. از این رو این روز را روز عشق یا فداکاری و رشادت در راه عشق می نامند.

گل برای روز ولنتاین

سنت ولنتاین و کلودیوس خودکامه

 اگرچه داستان ولنتین در همه موارد همراه با رشادت و فداکاری بوده است ولی معمولا در این داستان ها رنج و عذاب زیادی که مردم متحمل می شدند نیز وجود دارد. یکی دیگر از داستان های روز ولنتاین در مورد خودکامگی های کلودیوس دوم و رفتار او با زندانیان بوده است. به دلیل خشونت های وارد شده به زندانی ها و همچنین رنج عذابی که متحمل می شدند، ولنتاینوس در صدد کمک به آن ها بر می آمد. در بعضی موارد نیز اقدام به فراری دادن آن ها از زندان به منظور رهایی از درد رنج های زندان می نمود. در زمان با خبر شدن کلودیس دوم از این ماجرا سن والنتینوس را نیز به زندان می اندازد.

سن والنتینوس پیش از اعدام در زندان عاشق دختر زندان بان می شود. ولی در 14 فوریه اعدام می شود. طبق روایت های تاریخی سن ولنتاین یک نامه پیش از اعدام به دختر زندان بان می دهد. این نامه حاوی “از طرف والنتاین تو” بوده است. از این رو بسیاری از مورخین این داستان و روز اعدام سن والنتینوس را به عنوان روز ولنتاین در نظر میگیرند. البته بعضی مدعی شده اند که این نامه را پیدا کرده اند ولی هنوز به صورت اثبات شده نمی توان در مورد آن صحبت نمود.

سن ولنتاینوس و زوج اسیر در بند

داستان سوم ولنتاین در میان دیگر داستان ها معمولا بیشتر مورد پذیرش عمومی قرار می گیرد. هرچند که این پذیرش به دلیل منطقی بودن برای روز عشق مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. این داستان نیز مانند دیگر داستان ها در مورد از خودگذشتگی و فداکاری سنت ولنتاین است. در این داستان آمده است که یک زوج مسیحی دره گرمی به نام های اولین فلکین و زینه خانوم در زندان های روم باستان و در زمان کلودیوس وجود داشته اند. بر طبق سنت های زندان های روم باستان این زوج مورد ظلم و شکنجه قرار گرفته اند. از این رو سن ولنتاین اقدام به کمک به این دو می کند. در بعضی روایت ها نیز کمک های او برای فرار این دو نیز مطرح شده است. مه به دلیل کمک به آن ها توسط کلادوس گردن زده می شود. روز گردن زدن ولنتاین را روز عشق نامگذاری نموده اند.

سورپرایز روز ولنتاین

پوشش بر روی جشن های باستانی

ماه فوریه در تقویم را ماه عشق می نامند. این ماه سرشار از اتفاقات خوب و بهانه هایی برای عشق ورزیدن است. می توان اصلی ترین مورد آن را روز عشق دانست. حتی در آیین و سنت ایرانی نیز چند روز پس از ولنتاین را به عنوان روز عشق جشن می گیرند. از این رو می توان این ماه را ماه عشق نیز نامید. با وجود این موارد و بر خلاف دیگر داستان های روز ولنتاین که همراه با فداکاری و از خودگذشتگی است، بعضی ها این روز را به عنوان یک سرپوش در نظر میگیرند.

بعضی از مورخین معتقدند که روز عشق نه در روز 14 فوریه بلکه در روزی دیگر بوده است. بعضی آن را اول فوریه می دانند. در زمان قدیم در 14 فوریه جشنی به نام لوپرکالیا گرفته می شده است. در این روز مردم برای رفع بلا و ایجاد باروری در زمین حیوانات را قربانی می کردند و با پوست آن بر روی بدن زنان شلاق می زدند. این کار بدون ممانعت بانوان انجام میشده است زیرا همه آن ها بر این عقیده بودن که این کار به باروری زنان کمک می کند. از این رو در زمان شاه چارلز ششم در پاریس جشن لوپرکالیا ممنوع اعلام می شود و جشن ولنتاین جایگذین آن می شود. از این رو خیلی از افراد این جشن را به عنوان یک پوشش و منحرف کننده جشن باستانی لوپرکالیا می دانند.

کادو ولنتاین

با توجه به آشنایی با داستان های ولنتاین می توان گفت که این روز در سنت های مسیحی و روم باستان ریشه دارد. از این رو بر اساس این دو سنت در این روز عشاق به یکدیگر کادو می دهند. هر چند این کادو دادن فقط مخصوص عشاق نمی باشد و افرادی که همدیگر را نیز دوست دارند می توانند به یکدیگر کادو دهند. این کادو ها می تواند شامل موارد گران قیمت و ارزان باشد. البته می توان کادو روز ولنتاین را بر اساس جنسیت افراد نیز دسته بندی نمود. بر این اساس کادو روز ولنتاین به دو صورت کادو ولنتاین برای دختر و کادو ولنتاین برای پسر می باشد.

کادو روز ولنتاین

کادو ولنتاین برای دختر

معمولا کادو دخترانه ولنتاین شامل موارد مختلفی می شود. این کادو می تواند از اقلام با ارزش مانند طلا و جواهرات تا اقلامی ارزان تر مانند کارت پستال گل و … شود. یکی از موارد مهم در کادو ولنتاین، تزئین مورد نظر آن است. به عنوان مثال برای این کادو پک یا جعبه های کادو در نظر گرفته می شود که درون آن با پوشال پر می شود. همچنین درون پک ولنتاین معمولا گل قرمز و شکلات نیز وجود دارد.

در میان انواع کادو ولنتاین برای دختران، عروسک قرمز یا بنفش بسیار محبوب و مورد استفاده است. این کادو معمولا عروسک خرس می باشد که به نوعی نشان دهنده آغوش گرم معشوق می باشد. همچنین رنگ قرمز که نمادی از عشق می باشد نیز بسیار مورد استفاده در کادو، تزئین ها و مواردی از این دست استفاده نمایید. به منظور آسان تر شدن کار شما در جهت خرید کادو ولنتاین، فروشگاه پاپی دالز محصولات مناسب برای روز عشق را در یک دسته بندی با نام عروسک ولنتاین برای شما آماده نموده است که می توانید از آن ها برای خرید استفاده نمایید.

عروسک های ولنتاین فروشگاه پاپی دالز


کادو ولنتاین برای پسر

کادو برای روز ولنتاین برای پسران نیز مانند دختران موارد گوناگونی را شامل می شود. هرچند در اکثر موارد از پک ها و جعبه های ساده تری استفاده می شود. این کادو ها می تواند شامل محصولات الکترونیکی مانند، تلفن همراه، ایکس باکس، هدفون و ساعت شود. هرچند برای ایجاد یادگاری و ماندن آن دادن عروسک به پسران نیز مرسوم است. از این رو می توان از عروسک خرس قرمز ولنتاین برای آن ها استفاده نمود. البته برای زوج ها می توان از عروسک های دوتایی دختر و پسر استفاده نمود.

ولنتاین برای چه کسانی است؟

کادو برای روز ولنتاین برای پسران نیز مانند دختران موارد گوناگونی را شامل می شود. هرچند در اکثر موارد از پک ها و جعبه های ساده تری استفاده می شود. این کادو ها می تواند شامل محصولات الکترونیکی مانند، تلفن همراه، ایکس باکس، هدفون و ساعت شود. هرچند برای ایجاد یادگاری و ماندن آن دادن عروسک به پسران نیز مرسوم است. از این رو می توان از عروسک خرس قرمز برای آن ها استفاده نمود. البته برای زوج ها می توان از عروسک های دوتایی دختر و پسر ولنتاین استفاده نمود.

ولنتاین برای همه افرادی که دوست دارید

ولنتاین ایرانی | روز عشق ایرانی

معمولا عشق ورزیدن و دوست داشتن در آیین ها و فرهنگ های مختلف وجود دارد. این عشق ورزیدن می تواند یک بهانه خوب برای با هم بودن و گذراندن اوقات خوش با عزیزان باشد. در ایران نیز با توجه به فرهنگ و سنت های کهنی که دارد روز 29 بهمن ماه در زمان های قدیم و 5 اسفند ماه را امروزه به عنوان روز عشق ایرانی یا همان سپندار مذگان می نامند. وجود یک فرهنگ چند هزار ساله به همراه وجود تفکر در پشت این روز بسیار آن را ارزشمند نموده است. هر چند بر خلاف ولنتاین به روایت های مختلف دارد این روز یک داستان و تفکر بسیار زیبا دارد.

در روز ولنتاین ایرانی یا همان اسپندار مذگان افراد علاوه بر عشق ورزیدن و دادن هدیه به یکدیگر بسیار مورد احترام همدیگر قرار می گیرند. در این راستا بانوان در این روز از احترام بالاتری برخوردار هستند. داستان بسیار زیبای این روز و همچنین آداب و آیین آن را در مقاله ای جدا به نام روز عشق ایرانی مورد بررسی قرار داده ایم و در صورت تمایل می توانید به آن مراجعه و مطالعه نمایید.

کلام آخر

در نهایت می توان گفت روز ولنتاین یک بهونه برای با هم بودن و عشق ورزیدن است. هر چند در مواردی آن را یک فرهنگ غربی و نشان از غرب زدگی می دانند ولی وجود یک بهانه برای دوست داشتن و دوست داشته شدن هرچند از فرهنگی دیگر وارد شده باشد مورد ستایش است. با توجه به این مطالب می توان با احترام به فرهنگ خود و جشن گرفتن روز عشق ایرانی این روز را نیز پاس داشت و به بهانه آن به دیگران عشق ورزید.

Abolfazl Jafari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *