عروسک پولیشی چیست؟

عروسک پولیشی کاور

عروسک پولیشی به انگلیسی plushy doll یکی از محبوب ترین عروسک های حال حاضر می باشد. دلیل محبوبیت این نوع از عروسک ها نرمی، انعطاف پذیری، شکل پذیری و خصوصیت صمیمانه آن ها است از این رو از آن ها به عنوان یکی از بهترین جنس عروسک نیز نام برده می شود. این عروسک ها به دلیل طیف سنی گسترده و کاربرد های فراوان آن ها امروزه میان کودکان و بزرگسالان به وفور مورد استفاده قرار میگیرد. پس در این مقاله به بررسی این عروسک ها پرداخته و از جهات مختلف آن ها را بررسی می نماییم.

عروسک پولیشی چیست؟

تقریبا می توان گفت که یک امر محال است که تا به امروز نام عروسک پولیشی را نشنیده و یا نمونه ای از آن را دست افراد گوناگون ندیده باشید. ولی مطمئنا به صورت کامل با آن ها آشنا نشده باشید و برای شما این سوال پیش آمده باشد که عروسک پولیشی چیست؟ برای جواب دادن به این سوال ابتدا به بررسی نام آن می پردازیم. متاسفانه به دلیلی وجود کلمه پولیش در زبان فارسی این نوع عروسک را به اشتباه پولیشی می نامیم و در اصل اسم اصلی آن پلاشی به معنای پرز دار است ولی با توجه به معنی پولشی که به نوعی از نرمی و صیقل دادن گرفته شده است باعث شده است تا حدودی این اصطلاح اشتباه رایج معنی درستی پیدا کند.

در حقیقت عروسک پلاشی یا به اصطلاح پولیشی به عروسک هایی می گویند که از پارچه پرز دار بوجود آید. در اکثر موارد افراد آن را به نوعی مخمل دانسته که باز هم می توان گفت که پلاشی دارای پرز هایی بلند تر از مخمل بوده و باید در موقع لمس کردن قابل تشخیص باشند. به این دلیل می توان تعریف عمومی این عروسک ها را این گونه بیان نمود: عروسک های نرم و قابل انعطافی که از پارچه های پرزدار ساخته شده اند عروسک پولیشی می گویند. به دلیل طیف گسترده استفاده و تاریخچه این عروسک ها با نام هایی مانند عروسک آغوشی cuddle toys یا snuggie toy و stuffed toy نیز نامیده شوند.

انواع عروسک های پولیشی

عروسک پولیشی را می توان بر اساس دسته بند های مختلف طبقه بندی نمود. این دسته بندی ها می تواند بر اساس نوع پرکننده، کاربرد، ظاهر و مواردی از این دست تقسیم بندی شوند که دو مورد از مهم ترین دسته بندی ها شامل دسته بندی بر اساس مواد پرکننده و دسته بندی بر اساس ظاهر را در ادامه برری می نماییم.

دسته بندی بر اساس الیاف پرکننده

با اطمینان می توان گفت یکی از مهم ترین مواردی که بر روی قیمت عروسک پولیشی و کیفیت آن تاثیر گذار می باشد مواد پرکننده این عروسک های است. در حقیقت می توان گفت عامل اصلی در تعیین کیفیت این عروسک ها را می توان مواد پرکننده آن ها در نظر گرفت. این مواد می تواند به صورت الیاف طبیعی و یا الیاف مصنوعی باشد که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاص خود می باشند.

پرکن طبیعی

بر خلاف دیگر موارد که استفاده از مواد طبیعی از اهمیت بالاتری برخوردار است، در عروسک های پولیشی استفاده از الیاف طبیعی دارای معایبی می باشد. این الیاف شامل الیاف پشمی، پنبه ای، الیاف گیاهی مانند بامبو، ذرت می باشد. از این نوع پرکنده ها به صورت گلوله ای یا توده ای استفاده می شود. البته به دلیل خصوصیت آبدوستی این مواد که همراه با جذب رطوبت می باشد علاوه بر ایجاد یک محیط رشد برای قارچ ها و باکتری های مضر و ایجاد حساسیت و بوی نا، وزن بالایی هم به دلیل جذب آب دارند. وجود خلل و فرج در این نوع از از الیاف که باعث ایجاد یک فضای متخلخل می شود تراکم آن ها پایین آمده و انعطاف پذیری کمتری از خود نشان می دهند. در نهایت نیز این نوع از الیاف ممکن است در طولانی مدت تحمع پیدا کرده و درون عروسک گلوله شوند.

الیاف مصنوعی

با توجه به معایب موجود در پرکننده های طبیعی استفاده از الیاف مصنوعی در عروسک پولیشی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این الیاف به دلیل وزن کمتر، تراکم بالا که باعث افزایش انعطاف پذیری شده و همچنین دوام زیادی که دارند به وفور توسط سازندگان عروسک مورد استفاده قرار می گیرند. از مهم ترین الیاف مورد استفاده در این عروسک های می توان به پلی استر، و پلی آکریلونیتریل ها (ویسکوز) اشاره نمود. این مواد به دلیل تراکم بالایی که دارند از انسجام بهتری برخوردار بوده و انعطاف پذیری بهتری از خود نشان می دهند و می توانند به مدت طولانی در حالت فشرده بدون ایجاد تغییر حالت دوام بیاورند.

عروسک پولیشی سنجاب پروشگاه پاپی دال

از دیگر ویژگی این نوع از الیاف آبگریزی آن ها می باشد که آن ها را از رطوبت به دور نگه می دارد. به این خاطر آن ها حساسیت زا نبوده و مناسب استفاده برای رده های مختلف سنی از کودک نو پا تا افراد بزرگسال می باشند. به دلیل عدم جذب آب شستشوی آن ها راحت تر بوده و به سرعت خشک می شود. اگر چه برای شستشوی آن ها حتما باید به برچسب راهنمای عروسک مراجعه نموده و از شستشو پذیری آن اطمینان حاصل کرد. هر چند این ویژگی برای الیاف طبیعی به این صورت است که حتما باید به صورت دستی و بدون استفاده از ماشین شسته شوند. البته برای کاهش قیمت گاهی از پارچه های بریده شده و یا یونولیت نیز به عنوان پرکننده های مصنوعی مورد استفاده قرار میگیرد.

عروسک پلاشی بر اساس ظاهر

از دیگر روش های دسته بندی این نوع عروسک ها بر اساس ظاهر آن ها می باشد. با توجه به تاریخچه عروسک های پولیشی که اولین بار به صورت عروسک های حیوانی ارائه شدند. به باور عموم این عروسک ها فقط از نوع عروسک های حیوانی می باشند. اگر چه به دلیل نرم بودن و دارای پرز بودن این عروسک ها، استفاده از آن ها تداعی کننده حیوانات نیز می باشد ولی از آن ها می توان به وصرت های گوناگون پیدا نمود. نمونه هایی از آن را می توان به عروسک پولیشی شخصیت های کارتونی اشاره نمود. در حالت کلی این عروسک ها انواع مختلفی داشته و می توانند در حالت های گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

عروسک پلاشی هویج خندان

در حالت کلی عروسک پولیشی حیوانات شامل عروسک پولیشی سگ، عروسک پولیشی خرگوش و عروسک پولیشی جوجه جزء محبوب ترین عروسک های حیوانات می باشد. هر چند عروسک پولیشی دختر که از نوع عروسک پولیشی دخترانه نیز می باشد جزء موارد دیگر بوده و در حالت کلی عروسک خرس تدی نیز در میان کودکان بسیار محبوب می باشد.

مزایای عروسک پولیشی

استفاده از عروسک های پولیشی دارای مزایای بیشماری می باشد. از مهم ترین این موارد می توان نرم و انعطاف پذیر بودن آن ها و همچنین ضد حساسیت بودن آن ها اشاره نمود. در این حالت می توان از آن ها برای طیف گسترده سنی استفاده نمود. در این حالت می توان آن ها را عروسک مناسب برای نوزاد و سیسمونی نیز در نظر گرفت. از دیگر ویژگی این نوع از عروسک وجود پرز بر روی آن می باشد. این حالت برای افراد مختلف تداعی کننده حیوانات خانگی است و آن ها را مناسب نوازش و در آغوش گرفتن می نماید. کودکان می توانند به راحتی با آن ها انس بگیرند و به نوعی آن را دوست خود بدانند. به دلیل استفاده از الیاف مصنوعی در اکثر این عروسک های به راحتی می توان آن را شست.  حتی می توان آن ها را در ماشین های لباسشویی قرار دهید.

کاربرد عروسک پولیشی

همانطور که گفتیم از عروسک های پولیشی می توان برای طیف گسترده ای از افراد در سنین مختلف استفاده نمود. عروسک پولیشی پسرانه و دخترانه نیست و قابل استفاده بدون در نظر گرفتن جنسیت افراد است. در این حالت از آن ها می توان به عنوان عروسک نوزاد در نظر گرفت. همچنین می توان آن را عروسک دو تا سه سال  عروسک چهار تا شش سال و عروسک نوجوانان و بزرگسالان در نظر گرفت. پس از آن ها می توان برای هدیه در مناسب های گوناگون  استفاده نمود. مانند عروسک برای کادو روز ولنتاین، تولد و یا به عنوان هدیه بدون مناسب و اسباب بازی بچه ها در نظر گرفت.

عروسک پولیشی جوجه کوچولو

نحوه تعیین قیمت

قیمت عروسک پولیشی همان طور که در بالا ذکر شد در مرحله اول به جنس پرکننده آن ها بستگی دارد. از این رو در مرحله اول قیمت گذاری بر اساس جنس و کیفیت مواد پر کننده تعیین می شود. سپس بر اساس پارچه پرزدار (پولیشی) و کیفیت آن و در نهایت بر اساس نحوه و کیفیت دوخت قیمت گذاری مشخص می شود.

راهنمای خرید عروسک پولیشی

با توجه به نحوه تعیین قیمت عروسک های پولیشی در زمان خرید این محصولات باید به مواردی مانند جنس پرکن، پارچه و دوخت دقت نمود. در ابتدا باید بر اساس سبکی و همچنین تراکم و انعطاف پذیری به کیفیت پرکن عروسک پلیشی پی برد. برای این کار می توان با فشردن آن ها این عمل را انجام داد. سپس با لمس پارچه و اطمینان از نرمی و کیفیت پارچه پرز دار و عدم جدایی پرز در هنگام لمس باید توجه نمود. در نهایت به بررسی بخش های دارای دوخت و اطمینان از صحت دوخت و مقاومت آن پرداخت. سپس می توان برای خرید این نوع از عروسک ها اقدام نمود.

عروسک پولیشی موز سوئیشرتی

در خرید اینترنتی عروسک به دلیل عدم دسترسی مستقیم پیش از خرید بهتر است این عروسک ها را از فروشگاه های معتبر تهیه نمایید. فروشگاه اینترنتی پاپی دالز یکی از فروشگاه های معتبر در زمینه تولید و فروش عروسک پولیشی می تواند این اطمینان را برای شما ایجاد نماید. به منظور آشنایی با انواع این عروسک ها به صفحه محصولات عروسک پولیشی ما مراجعه نموده و در صورت نیاز توسط کارشناسان ما راهنمایی شوید.

سوالات متداول

عروسک پولیشی چیست؟

در حالت کلی می توان عروسک پولیشی به عروسکی اطلاق می گردد که دارای پارچه ای از جنس پرزدار باشد.

چرا کودکان به عروسک پولیشی علاقه دارند؟

به دلیل نرم بودن، انعطاف پذیری این نوع عروسک ها که تداعی کننده حیوان خانگی می باشد باعث محبوبیت آن ها است.

آیا عروسک پولیشی برای هدیه مناسب می باشد؟

بله، این نوع از عروسک ها به دلیل طیف وسیع سنی و کاربرد هایی که دارند مناسب هدیه به عنوان هدیه تولد، روز ولنتاین و مواردی از این دست می باشند.

آیا همه عروسک های پولیشی ضد حساسیت هستند؟

متاسفانه اینگونه نمی باشد و عروسک های نانو و پولیشی معمولا بر اساس جنس پارچه و پر کن آن ها تعیین می شوند. بر اساس کیفیت آن ها می توانند عدم حساسی را به دنبال داشته باشند.

آیااین عروسک ها مناسب بزرگسالان نیز هستند؟

بله این نوع از عروسک در ابعاد و اندازه های مختلف بوده و می تواند برای همه طیف ها مورد استفاده قرار گیرد.

این مقاله را به دوستان خود معرفی کنید

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *