روز عشق ایرانی

روز عشق ایرانی یکی از زیباترین روز های ایران

روز عشق ایرانی یا همان سپندار مذگان را می توان یکی از نمونه های اصیل و اولیه در زمینه ابراز عشق به دیگران دانست. بر خلاف دیگر داستان های عاشقانه، روز سپندار مذگان دارای فلسفه و داستانی متفاوت از دیگر داستان ها می باشد. از این رو دانستن آن علاوه بر افزایش معلومات شما می تواند در زمینه شناخت بهتر فرهنگ در ایران را برای شما ارمغان آورد. از این رو در این مقاله سعی کردیم که بخش های مختلف این روز از جمله داستان روز عشق ایرانی، فلسفه و تاریخ دقیق آن بپردازیم.

روز عشق ایرانی چیست؟

همانطور که گفتیم بر خلاف دیگر داستان های عاشقانه که منجر به ایجاد یک دراما می شود، روز عشق ایرانی، روز عشق ورزیدن به زن و طبیعت است. دلیل این امر این می باشد که زمین نمادی از عشق است. زیرا بدون چشم داشت و بدون در نظر گرفتن شرایط افراد به همگان عشق می ورزد. از این رو ایرانیان باستان روز سپندارمذگان را به عنوان روز عشق که به معنی ابراز عشق به زمین و قدردانی از آن است، در نظر می گیرند. روز عشق  ایرانی از دوران هخامنشی به ایرانیان به ارث رسیده است که در آن دوران اهمیت ویژه ای برای زمین و زن قائل بوده اند. از این رو در کتاب آثار الباقی ابوریحان بیرونی، این روز را به عنوان روز بزرگداشت زن و زمین در نظر گرفت.

همچنین دلیل این که در این روز به زنان نیز عشق می ورزند این است که زنان مانند زمین با سخاوت خود زندگی به این دنیا می بخشند و به نوعی عشق خود را بی چون و چرا در اختیار دیگران قرار میدهند. از این رو در روز سپندار مذگان ایرانیان فارغ از جنسیت به یکدیگر ابراز عشق میکنند و آن را جشن می گیرند. به همین دلیل می توان این روز را یک روز بخصوص برای ابراز علاقه به هر کسی که دوستش دارید، در نظر بگیرید. در مورد نامگذاری و تاریخ دقیق روز عشق ایرانی شبهاتی وجود دارد که در ادامه به آن ها نیز می پردازیم.

نام دقیق روز سپندار مذگان

نام های گوناگونی بر روی روز عشق ایرانی در نظر میگیرند که شاید اصلی ترین آن را بتوان سپندارمذگان در نظر گرفت. نحوه نامگذاری به این صورت می باشد که در ایران باستان برای هر ماه یک اسم و برای هر روز از هر ماه نیز یک اسم در نظر میگرفتند. از این رو بر طبق آن دوران روز 5 اسفند را به نام روز سپندارمذگان در نظر گرفته اند. این روز به معنی گستراننده مقدس و فروتن است. البته در دیگر اسم هایی که بر روی این روز قرارداده اند می توان به اسپندگان، اسفندارمذگان، اسفندگان نام برد که همه این موارد اشاره به ماه اسفند دارد.

روز عشق ایرانی، روز عشق ورزیدن به زن و طبیعت

تاریخ دقیق روز سپندار مذگان چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز عشق ایرانی را می توان 5 اسفند ماه دانست. همانطور که از اسم این روز نیز پیداست، روز 5 اسفند ماه را در گذشته به اسفندارمذگان شناخته اند. از این رو می توان تاریخ رسمی و دقیق آن را روز 5 اسفند ماه در نظر گرفت. هر چند این روز را اگر در 365 روز در نظر بگیریم به دلیل این که شش ماه اول سال 31 روزه می باشد، 6 روز از آن کم می کنند و در بعضی روایت ها روز 29 بهمن ماه را روز سپندار مذگان در نظر میگیرند.

استفاده از هر دو تاریخ برای برپایی جشن در این روز می تواند درست باشد. هر چند باید این نکته را در نظر بگیرید که برپایی جشن در روز عشق ایرانی بهانه ای برای شاد بودن و ابراز عشق است. لذا در حالت کلی توصیه می شود هر دو روز را جشن گرفته و این بهانه برای جشن گرفتن را افزایش دهید. زیرا شما می توانید در روز سپندارمذگان به کسانی که دوستشان دارید ابراز عشق کنید، کادو دهید و قدر آن ها را بدانید. پس با وجود این بهانه که می توا هر دو روز را جشن گرفت بهتر است شما نیز هر دو را جشن بگیرید.

سپندار مذگان نماد بزرگداشت زن و زمین

در روز عشق ایرانی باید چه کار کنیم؟

 روز عشق ایرانی یک روز بخصوص برای ابراز عشق و علاقه خود به دیگران است. از این رو سعی کنید در این روز به دیگران عشق بورزید و آن را فرخنده بدارید. در روز سپندارمذگان مانند دیگر روز هایی که جشن می گیرید شما می توانید به کسانی که دوستشان دارید هدیه دهید. این هدیه می تواند یک کادو بیاد ماندنی و نمایدی از عشق و علاقه شنا به دیگران باشد. مانند روز ولنتاین که عشاق به یکدیگر کادو می دهند شما نیز می توانید در روز عشق ایرانی به یکدیگر کادو دهید.

روز سپندار مذگان

شاید انتخاب کادو در چنین روزی سخت باشد. از این رو شما می توانید یک کادو منحصر بفرد و ماندگار مانند عروسک را به عزیزان خود هدیه دهید. به همین منظور فروشگاه پاپی دالز به تعداد بسیار زیادی عروسک جهت هدیه در روز عشق ایرانی تهیه نموده است که شما می توانید آن ها را در فروشگاه پیدا نمایید. انتخاب نوع عروسک می تواند بر اساس نوع سلیقه و علاقه شما به طرف مقابل باشد. همچنین انتخاب عروسک مناسب برای روز عشق ایرانی می تواند باعث افزایش علاقه فرد مقابل به شما و همچنین ابراز صحیح علاقه شما به فرد مقابل باشد. از این رو با دقت فراوان نوع و رنگ عروسک مناسب برای روز سپندارمذگان را انتخاب نمایید.

روز عشق ورزیدن ایرانی، اسفندار مذگان

کلام آخر

انسان ها همواره به دنبال بهانه ای برای برپایی جشن و ابراز عشق و علاقه خود به عزیزانشان هستند. هر چند امروزه این مورد بسیار اهمیت دارد ولی این شرایط در خون ایرانیان وجود داشته و از دیرباز به انجام چنین کاری دست می زدند. ابراز علاقه به دیگران و ایجاد یک بهانه برای نشان دادن عشق و علاقه جزئی از فرهنگ ایرانی است که شما با جشن گرفتن آن می توانید علاوه بر زنده نگه داشتن این روز، آن را پاس بدارید و به آیندگان نیز منتقل نمایید. در حالت کلی هر روز را که شما به دیگران عشق و علاقه می ورزید را می توان روز عشق ایرانی در نظر گرفت. ولی روز اصلی آن یعنی 5 اسفند ماه را می توان به صورت ویژه و منحصر بفرد در نظر بگیرید.

Abolfazl Jafari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *