تاریخچه عروسک پولیشی

استیف ها سازنده اولین عروسک پولیشی

تقریبا می توان گفت همه کودکان در سنین کم برای حداقل یک بار از عروسک ها استفاده نموده اند. بازی با عروسک می تواند به افزایش مهارت های فکری، حرکتی و خلاقیت کودکان نیز کمک نماید. هر چند که کاربرد و فواید عروسک ها بی شمار است ولی شاید تعداد انگشت شماری در مورد تاریخچه پیدایش عروسک ها علی الخصوص تاریخچه عروسک پولیشی اطلاعات دارند. از این رو در این مقاله سعی نموده ایم تا با بررسی تاریخچه جذاب عروسک ها شما را همراهی نماییم.

تاریخچه کلی از عروسک ها

منشا اسباب ‌بازی ها مانند عروسک به مصر باستان باز گردد، جایی که عروسک‌ های پارچه‌ ای در میان کودکان و بزرگسالان محبوب بودند. این عروسک ‌ها را از جنس‌ های مختلفی از جمله چوب، استخوان و پارچه می سازند. این اسباب ‌بازی ‌های اولیه اغلب در مراسم دینی استفاده می ‌شدند و مردم اعتقاد داشتند که این عروسک ها قدرت جادویی دارند.

اولین اسباب ‌بازی ‌های مدرن و نرم مانند عروسک ها در قرن چهاردهم در آلمان ظاهر شدند. این اسباب‌ بازی ‌ها را از جنس پارچه ‌های نرم با موی ‌های کوتاه از پشم می سازند. عروسک های اولیه دلنشینی و زیبایی عروسک های امروزی را نداشتند. در واقع، آن ‌ها بیشتر شبیه به هیولا ها بودند. این عروسک ها در قرن 16 کم کم از حیوانات الهام گرفته و زیبا تر شدند.

اولین عروسک پولیشی چگونه بوجود آمد؟

تاریخچه عروسک های پولیشی امروزی را می توان با گسترش و پیشرفت در ساخت عروسک ها پیش از آن دانست. در آن زمان از تیکه پارچه های غیر قابل استفاده به منظور کاربردی نمودن آن ها جهت ساخت عروسک استفاده می شد. هر چند این عروسک ها با توسعه عروسک های گذشته تولید می شوند ولی سازنده و مبدع عروسک های پولیشی را می توان مارگارت اشتایف  (Margarete Steiff) دانست. مارگارت به ساخت انواع عروسک های درای پرکن از جمله عروسک های پولیشی می دانند.

پیشینه عروسک پولیشی

مارگارت به علت ابتلا به افتالمیا در هنگام تولد، دارای ضعف در عضلات پاهایش بود. این مسئله باعث شد که همواره از صندلی چرخ دار استفاده نماید. هر چند که او دارای مشکلات حرکتی بود ولی به مدرسه دوخت جهت یادگیری خیاطی رفته و مهارت های دوزندگی خود را ارتقا داد. او با این که از مشکلات حرکتی بسیار رنج می برد ولی توانست تا سن ۱۷ سالگی تحصیلات خود را به عنوان خیاط در کنار خواهرانش به پایان رساند.

میراث مارگارت اشتایف و تاریخچه عروسک پولیشی

مارگارت اشتایف در ابتدا با ساخت عروسک هایی کاملا ابتدایی جهت امرار معاش تلاش می نمود. کم کم شروع به صرفه ‌جویی و استفاده از آن پول ها برای خرید اولین ماشین دوخت خود در روستای آلمانی خود به نام گین (Gien)  کرد. ضعف بازوهای او توسط ماشین دوخت جبران می‌ شد. این حالت برای او آزادی عمل بیشتری ایجاد می نمود که بتواند محصولات متنوع تری تولید نماید.

تاریخچه عروسک پولیشی

او درباره مخمل، یک جنس وارداتی از شرق آسیا به اروپا، آموخت. و باور داشت که این ماده انعطاف‌پذیر برای اسباب ‌بازی‌های کودکان ایده ‌آل است. او شروع به ساخت اسباب ‌بازی ‌های پر شده مانند فیل‌ ها، موش ها و خرگوش‌ ها کرد و آن ‌ها را به عنوان هدیه به دوستان و اعضای خانواده نزدیک ارائه می‌ کرد. اما در دهه 1890 او عروسک ها را به عموم مردم در فروشگاه خود می فروخت.

با توجه به تقاضای قابل توجه برای این عروسک ‌ها در سال 1889، این کسب و کار به محل بزرگتری منتقل شد. شرکت اشتایف در ابتدا در سال 1902 شروع به ساخت آنچه بعدها به عنوان خرس ‌های تدی شناخته می‌ شد، نمود. زمانی که ریچارد اشتایف، برادرزاده مارگارت، این خرس‌ ها را به یک نمایشگاه بهاری در لایپزیگ ارائه برد. یک مشتری آمریکایی سفارشی برای ۳۰۰۰ خرس نمود و به سرعت به یک عروسک محبوب در آمریکا تبدیل شد. خرس‌های تدی را در سال ۱۹۰۶ ساختند و نام آن ‌ها از تئودور رزولت رویس جمهور آمریکا گرفتند.

نقش اساسی شرکت استایف در تاریخچه عروسک پولیشی

اسباب ‌بازی‌ های ساخته شده توسط شرکت اشتایف به خاطر تعهد به کیفیت بالا این شرکت شهرت داشتند و شعار آن ها “بهترین عروسک ها فقط برای فرزندان ما است” بود. مارگارت از طراحی نمونه ‌های اولیه تا جلوگیری از مشکلات فنی مربوط به تولید را شخصا انجام می‌ داد تا عروسک هایش بهترین باشند. اکنون اسباب ‌بازی‌ های تولید شده توسط شرکت اشتایف همچنان در حال تولید هستند و به خاطر کیفیت برترشان شناخته می ‌شوند.

عروسک های پر شده نسبت به عروسک ‌های پارچه‌ای قدیمی، بهتر و جذاب‌تر بودند. همچنین مقاومت و نرمی بیشتری نسبت به عروسک‌های سرامیکی که در آن زمان رایج بود، داشتند. اولین اسباب‌بازی پر شده که مجوز برای آن صادر شد، یک خرگوش پرشده بود. این عروسک را بر اساس خرگوش پیتر از کتاب‌های بیاتریکس پاتر ساختند و مدتی پس از خرس اشتایف تولید شد.

خرس تدی نقطه عطف عروسک پلاشی

عروسک های دارای پرکن در ابتدا کوچک بودند. معمولا عروسک ها برای ثروتمندان یا کسانی بود که می‌توانستند آن‌ ها را خودشان از تیکه های پارچه بسازند. اما خرس‌های تدی به همراه مجموعه ‌ای از سایر عروسک های تولیدی توسط شرکت ‌هایی مانند گاند و ماتل، در دهه ۱۹۰۰ به عنوان یک اسباب ‌بازی برجسته به دلیل تولید انبوه، به هر خانه ای راه یافتند. اما پس از جنگ جهانی دوم، در دوره انفجار جمعیتی پساجنگ جهانی، بازار عروسک ها رونق یافت. برند های جدیدی مانند شرکت والاس بری (بعدها به آپلاوس تبدیل شد) ظهور کردند. این عروسک ها به صورت رسمی توسط دیزنی، وارنر برادرز و جیم هنسن، ماری میر، کامنولث پنسیلوانیا، جری السنر، ماتل و بسیاری دیگر مجوز های رسمی دریافت کرده بودند.

سیر تکامل عروسک پولیشی

تولید انبوه عروسک های پولیشی

تولید انبوه عروسک های پولیشی در قرن نوزدهم با معرفی فناوری‌ های جدید مانند ماشین‌ های خیاطی بخاری و رنگ‌ های مصنوعی آغاز شد. شرکت هایی مانند اشتایف و گاند شروع به تولید عروسک های لطیف و با جزئیات واقع ‌گرایانه ‌تر از همیشه کردند. در همین زمان عروسک های پولیشی شروع به جذب کودکان نسبت به خود نمودند.عروسک های پولیشی توسط افرادی از تمام سنین در سراسر جهان استفاده می شوند. این عروسک ها در اشکال و اندازه‌ های مختلف تولید و می‌توان آن‌ها را با قیمتی از چند دلار تا صد‌ ها دلار بر اساس کیفیت و ویژگی‌ های آن ‌ها خریداری نمود.

Abolfazl Jafari
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *